RECENZJA / "Krwawy Południk" Cormac McCarthy



Cormac McCarthy jako wybitny, amerykański pisarz zasłynął przede wszystkim książką „Droga”. Porównywany jest do takich pisarzy jak Wiliam Faulkner czy nawet Herman Melville.

Jest to moja pierwsza styczność z powieścią tego autora. Książka w sposób konwencjonalny opisuje prawdziwe wydarzenia z połowy XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Poznajemy czternastoletniego chłopca – bezimiennego – w dniu, w którym ucieka z domu, gdzie jego ojciec był tylko zgorzkniałym pijakiem. Wyruszając na Południe, spotyka na swojej drodze problemy codziennego życia w tamtych czasach. Poznajemy świat, który opierał się na brutalności i przemocy. Jego droga prowadzi do najemników, łowców skalpów, gdzie uczy się jak przetrwać w okrutnym świecie.

Zapominamy to, co chcemy pamiętać, a pamiętamy to, o czym chcielibyśmy zapomnieć.

Zdecydowanie nie jest to książka, dla ludzi wrażliwych emocjonalnie. Opowieść jest napisana w trudnym języku. Mimo ciekawej historii, trudno było mi ją czytać. Przez narrację autora w pewnych momentach po prostu gubiłam się w historii i bohaterach. Musiałam wtedy wykonać krótką przerwę i przemyśleć pewne kwestie.

W „Krwawym południku” Cormac pokazuje się czytelnikom od strony wrażliwości. Większość ludzi ma wizję Dzikiego Zachodu, wykreowany przez współczesne filmy co w wielu procentach myli z rzeczywistością. Autor jako nieliczny z wielu pokazuje krwawe korzenie Ameryki i łamie wszelkie legendy tamtej epoki.


Tytuł: Krwawy Południk
Tłumaczenie: Robert Sudół
Wydawnictwo: Literackie
Data wydania: 30 czerwca 2010
Ilość stron: 444
ISBN: 9788308044766 


Komentarze

  1. Fabuła mnie zaciekawiła, ale ze stylem autora jest mi nie po drodze. Próbowałam czytać "Drogę" i niestety musiałam się poddać. Bo mimo, że zapowiadało się ciekawie, co chwila łapałam się na tym, że nie wiem co czytam, nijak nie mogłam się skupić na tekście.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty